مشاوره تخصصی کنکور ارشد تربیت بدنی

مشاوره تخصصی کنکور ارشد تربیت بدنی

برای موفقیت در کنکور ارشد با ما همراه باشید

۵ مطلب در دی ۱۳۹۴ ثبت شده است


  دوستان مبحث اهرم ها رو به خوبی مطالعه کنید و سر ثابت و متحرک عضلات بزرگ و مهم رو بلد باشیم چرا👇👇👇👇


  اهرام ها به 3 دسته تقسیم میکنیم
  اهرم نوع اول R_A_F


  اهرم نوع دومF_R_A


A_F_R  اهرم نوع سوم


A تکیه گاه و دربدن همان مفصل
R نیروی مقاوم در بدن سر ثابت عضله
F  نیروی محرک در بدن سر متحرک عضله
  نکته بیشتر اهرمهای بدن از نوع سوم میباشند


  مثال👇👇👇👇

  به عکس دوم توجه کنید نکته ای بسیار مهم در هنگام انقباض های کانسنتریک و اکسنتریک نوع اهرم عضله دوسر بازو تغییر میکند
  و هنگام کار با وزنه نوع اهرم عضله بازویی قدامی تغییر میکند.

  • mnkj

کارنامه ارشد 94

  • mnkj

دو کارنامه دیگر مربوط به سال 94کارنامه ارشد 94

  • mnkj

حرکت شناسی و بیومکانیک

در آزمون کارشناسی ارشد تربیت بدنی سال 94 (بهمن‌ماه 93)، مانند سایر دروس تخصصی 20 سوال از دروس حرکت شناسی و بیومکانیک مطرح شده بود، که 10 سوال آن مربوط به مبحث حرکت شناسی و 10 سوال نیز مربوط به مبحث بیومکانیک بوده است.
از 10 سوال حرکت‌شناسی 2 سوال از فصل مفصل ران،3 سوال از فصل شانه،2 سوال از فصل کمربند شانه ای، 1سوال از کمربند لگنی ،1 سوال از فصل زانو و 1 سوال به صورت ترکیبی مطرح شده بود.
نکته‌ای که در آزمون 94 قابل توجه به نظر می‌رسید، استفاده از اسامی لاتین عضلات بود. که این کار بر دشواری سوالات افزوده بود. از لحاظ دشواری، سوالات آزمون 94 نسبت به سال قبل با سطح بالاتری طراحی شده بود.
از 10 سوال درس بیومکانیک، 6 سوال از فصل جنبش شناسی خطی و زاویه‌ای، 2 سوال از ساختار استخوان و عضله، 1 سوال از فصل توصیف حرکات خطی و 1 سوال نیز از فصل مکانیک جسم سیال طرح شده بود. با توجه به روند طرح سوال در کنکور 93 و 94، بیشتر سوالات از منابع کنکورهای گذشته مطرح نشده بودند و طراح سوالان به منابع جدید رو آورده بودند. همچنین 60 درصد سوالات از دو فصل جنبش شناسی خطی و زاویه‌ای طرح شده است. برخلاف سال گذشته سوالات محاسباتی و همچنین استفاده از شکل و نمودار بیشترین درصد سوالات را به خود اختصاص داده بود. سوالات آزمون 94 دشوارتر از سال 93 بوده است. با توجه به موارد بالا، استفاده از منابع و جزوات جدید برای کنکور 95 پیشنهاد می‌شود.
همچنین بیشتر سوالات 94 از کتاب‌های حرکت‌شناسی دکتر تندنویس و دکتر دبیدی روشن طرح شده بود.

حرکات اصلاحی و آسیب شناسی

در آزمون کارشناسی ارشد سال 94 (بهمن 93) مانند سال گذشته برای درس حرکات اصلاحی و آسیب‌شناسی 20 سوال طرح شده بود.در آزمون سال 94 برای طراحی سوالات برخلاف سال گذشته از 5 مبحث استفاده شده بود که 1 سوال از فصل سازگاری حفظ تعادل و کنترل وضعیت بدنی ، 5 سوال از فصل ناهنجاری‌های اندام فوقانی، 3 سوال از فصل ناهنجاری‌های اندام تحتانی، 10سوال از فصل بررسی آسیب‌دیدگی‌های بخش‌های مختلف بدن و 1 سوال به صورت متفرقه طرح شده بود. در آزمون 94 برخلاف سال‌های گذشته تمامی سوالات آسیب از فصل بررسی آسیب‌دیدگی‌های بخش‌های مختلف بدن طرح شده بود. نکته قابل توجه طراحی سوالات این درس از منابع جدید بود. سوالات درس حرکت اصلاحی نسبتاً دشوارتر از سال گذشته بود اما سوالات درس آسیب دارای سوالات ساده‌تری بود.
با توجه به تغییرات در نحوه طراحی سوالات و تغییر منابع این رشته، به داوطلبان گرامی آزمون کارشناسی ارشد سال 95 پیشنهاد می‌شود از منابع جدید جهت مطالعه این دروس استفاده کنند.
بیشتر سوالات آزمون 94 از کتاب‌های مفاهیم بنیادی حرکات اصلاحی (علیزاده) ـ حرکات اصلاحی لطافت کار، حرکات اصلاحی 3 استاد و آسیب‌شناسی 3 استاد طراحی شده بود.

 رشد و یادگیری


در آزمون کارشناسی ارشد تربیت‌بدنی سال 94 (بهمن‌ماه 93)، مانند سایر دروس تخصصی،20 سوال از دروس رشد و یادگیری مطرح شده بود، که 10 سوال از مباحث رشد حرکتی و 10 سوال نیز از مباحث یادگیری حرکتی مطرح شده بود.
از 10 سوال رشد حرکتی، 1سوال آمادگی جسمانی در طول عمر،2 سوال از فصل نمو و بالیدگی، 3 سوال از فصل رفتار حرکتی در دوران کودکی ،1 سوال از فصل رفتار حرکتی از نوجوانی تا بزرگسالی، 2 سوال مربوط به فصل رشد ادراکی ـ حرکتی و 1 سوال از مباحث متفرقه بوده است.
برخلاف سال‌ قبل، سوالات دارای نوع طراحی جدیدی بوده و از ادبیات جدیدی در طراحی استفاده شده بود. همچنین در طراحی سوالات از منابع جدید استفاده شده بودند. سوالات آزمون 94 بسیار بسیار دشوارتر از کنکور سال گذشته بوده است و تعداد سوالات مفهومی در این آزمون قابل توجه بود.
از 10 سوال درس یادگیری حرکتی،2 سوال از فصل طبقه‌بندی مهارت‌های حرکتی، 1 سوال از فصل آماده سازی و توجه، 3 سوال از فصل محیط یادگیری، 1 سوال از فصل بازخورد افزوده ، 2 سوال از فصل شرایط تمرین و 1 سوال از مباحث متفرقه طرح شده بود. برخلاف سال گذشته از مبحث محیط یادگیری تعداد سوالات زیادی طرح شده بود. با توجه به آزمون سال 94 پراکندگی در طرح سوالات بسیار زیاد بود و از بیشتر فصول سوال طرح شده بود.
بیشتر سوالات آزمون 94 از کتاب‌های یادگیری حرکتی اشمیت، رشد حرکتی هی‌وود و رشد حرکتی دکتر شجاعی طرح شده بود.

سنجش و اندازه گیری

همانند سال‌های اخیر در آزمون کارشناسی ارشد تربیت بدنی سال 94 (بهمن‌ماه 93)، 20 سوال از درس سنجش و اندازه‌گیری مطرح شده بود.
از 20 سوال سنجش و اندازه‌گیری، 2 سوال از فصل ارزشیابی، 5 سوال
از فصل نقاط و مرتبه‌های درصدی و نمرات استاندارد، 3 سوال از فصل گرایش‌های مرکزی،1 سوال از فصل همبستگی، 6 سوال از فصل آزمون‌ها، 2 سوال از فصل شرایط اساسی آزمون و 1 سوال به صورت ترکیبی و متفرقه طراحی شده بود.
برخلاف سال‌ گذشته از فصل شاخص‌های پراکندگی سوالی طرح نشده است. در آزمون 94 حدود 55 درصد سوالات از بخش نمرات استاندارد و موارد قابل اندازه‌گیری در تربیت بدنی طرح شده است که نشان دهنده‌ی اهمیت این فصول می‌باشد. برخلاف سال‌های گذشته تعداد سوالات حفظی خیلی اندک بود و بیشتر سوالات به صورت فرمولی و محاسباتی طرح شده بود. با توجه به این نکته دانشجو می‌بایست زمان زیادی را صرف حل این مسائل می‌کرد. از لحاظ سطح سوالات آزمون 93 و 94 دارای دشواری یکسانی بوده است اما تعداد سوالات محاسباتی سال گذشته بیشتر از کنکور سال 94 می‌باشد.
بیشتر سوالات 94 از کتاب‌های سنجش و اندازه‌گیری دکتر شیخ و سنجش دکتر حمایت طلب و دکتر هادوی طرح شده بود.

فیزیولوژی

همانند سال‌های اخیر در آزمون کارشناسی ارشد تربیت بدنی سال 94 (بهمن‌ماه 93)، از درس فیزیولوژی 20 سوال مطرح شده است.
از 20 سوال فیزیولوژی، 2 سوال از فصل متابولیسم، 3 سوال از فصل عملکرد عصبی ـ عضلانی، 4 سوال از فصل سازگاری‌های متابولیک، 3 سوال از فصل عملکرد قلبی ـ عروقی، 2 سوال از فصل سازگاری‌های ریوی، 1سوال از فصل سازگاری‌های عصبی ـ غده‌ای، 2 سوال از فصل تغذیه، 1 سوال از فصل دما، 1 سوال از فصل فیزیولوژی زنان و 1 سوال به صورت ترکیبی طرح شده بود.
برخلاف سال‌های گذشته طراحی سوالات دارای پراکندگی مباحث بود. از لحاظ تغییر در نحوه طراحی، سوالات سال 94 مشابه سال 93 بوده است و هیچ تغییری در آن دیده نمی‌شود و نوآوری ندارد. از لحاظ سطح سوالات، این درس در آزمون 93 تقریبا دشوارتر از آزمون 94 بوده است و تعداد سوالات مفهومی آن کمتر شده بود.
بیشتر سوالات 94 از کتاب‌های فیزیولوژی ورزشی 5 استاد جلد (1) و دکتر گایینی جلد 1 طرح شده بود.

مدیریت ورزشی

همانند سال‌های گذشته در کنکور کارشناسی ارشد تربیت بدنی سال 94 (بهمن‌ماه 93) برای درس مدیریت ورزشی 20 سوال طرح شده بود، از مجموع سوالات طرح شده در آزمون سال 94، 3 سوال از فصل کلیات مدیریت، 2 سوال از فصل سازماندهی مسابقات ورزشی، 2 سوال از فصل آشنایی با جداول ورزشی، 6 سوال از فصل آشنایی با سازمان‌های داخلی و خارجی ، 1 سوال از بخش داوطلبی، 2 سوال از فصل بودجه، 1 سوال از فصل بازاریابی و 3 سوال از مباحث متفرقه و غیرقابل پیش‌بینی طرح شده بود. بودجه‌بندی سوالات در برخی مباحث تفاوت چشمگیری نسبت به سال گذشته داشته از جمله مباحث بودجه و بازاریابی که سال پیش از آن سوالی طرح نشده بود. همچنین برخی سوالات عجیب به نظر می‌رسیدند و فرد با داشتن اطلاعات عمومی کافی می‌توانست به آن‌ها پاسخ دهد. نکته‌ی قابل توجه دیگر در این درس طراحی فقط و فقط 2 سوال از فصل جداول مسابقات ورزشی برخلاف سال‌های گذشته است که آن سوالات هم بسیار ساده‌ی به نظر می‌رسیدند. تقریباً نیمی از سوالات آزمون 94 به صورت مفهومی طراحی شده بود و از نظر سختی سوالات امسال دشوارتر از سال گذشته بود.
بیشتر سوالات آزمون سال 94 از کتاب‌های دکتر حمیدی و دکتر سجادی طرح شده بود.

زبان

سوالات زبان رشته تربیت بدنی در سال 94 مانند سال‌های گذشته از 30 سوال اعم از 15 سوال زبان عمومی و 15 سوال زبان تخصصی تشکیل شده بود. 10 سوال زبان عمومی مربوط به واژگان عمومی بود که همگی آن‌ها در کتاب"Barron`s 1100 Words You Need To Know" موجود می‌باشد و با مطالعه دقیق آن‌ها می‌توانست به تمامی سوالات پاسخ دهد. 5 سوال بعدی زبان عمومی مربوط به گرامر در قالب کلوز تست بود که سطح آن نسبت به سال پیش تفاوتی نداشته است. برای پاسخگویی صحیح به سوالات این قسمت باید غیر از دانش گرامر به دانش ترجمه متن نیز تسلط کافی داشت. سطح کلی این 15 سوال نسبت به سال پیش تغییری نداشته است.
سوالات تخصصی از 3 متن تقریبا مشابه سال پیش بوده است و سطح دشواری آزمون امسال نسبت به سال پیش تغییر آنچنانی نداشته است.

  • mnkj

تک گرایشی بخونیم یا چند گرایشی؟؟؟

یکی از مشکلات داوطلبین چگونگی برنامه ریزی جهت مطالعه دروسه..و این که صرفا برای یک گرایش بخونن یا چند گرایش..در ادامه در مورد مزایا و معایب این دو رویکرد بحث میکنیم

مزایای تک گرایشی
1. صرفه جویی در وقت
2. کنار گذاشتن دروس سخت یا دروس بی ربط و متعاقبا مشغله کمتر
3. مطالعه بسیار وسیع تر منابع گرایش مربوطه..مثلا مطالعه 4 تا کتاب آسیب..بدین واسطه اطلاعاتمون رو در گرایش مربوطه افزایش دادیم و در مقاطع ارشد و دکتری میتونه خیلی برامون کمک کننده باشه.

معایب
1. ریسکی و خطرناک بودن..اگه اون سال سوالات  کنکور گرایش مدنظر خیلی سخت یا خیلی آسون بیاد به ضرر ما تموم میشه..یا اگر سرجلسه اتفاقی بیفته که نتونیم اون درس  رو خوب بزنیم...اینطوری تمام زحمات نقش بر آب میشه!!!

2.ناکارامد بودن این شیوه...اکثر افرادی(از بین دوستان خودم ) که از این شیوه استفاده کرده بودن..نتایج خوبی کسب نکردن..
3. ایجاد اضطراب ،دلهره و انتظار بیشتر....وقتی که شما مثلا برای درس فیزیولوژی 5 تا کتاب میخونی از خودت انتظار داری که حداقل 70 درصد بزنی حالا وقتی میشینی سر جلسه و سوالات یکم سخت باشه اضطراب و دلهره کل وجودت رو میگیره!!!!حالا فرض میکنیم سوالات خیلی سخت هم نباشه شما برای 70 درصد حتما باید 14 تا سوال رو درست بزنی..و شما قطعا به این تعداد اکتفا نمیکنی و بیشتر از 14 تا سوال رو میزنی و همین امر موجب میشه که نمره منفیتون زیاد و متعاقبا درصدتون پایین بیاد!!!

پیشنهاد من اینه که اصلا تک گرایشی نخونید...

چند گرایشی
مزایا
1.فشار کمتر برای مطالعه منابع گرایش مربوطه..مثلا شما میخوای گرایش آسیب قبول شید؛ چون چند گرایشی میخونید خوندن دو تا کتاب آسیب 1.حسینی و  2. سه استاد کفایت میکنه
2.احتمال قبولی بالاتر(نسبت به رویکرد تک گرایشی)..چون دروس مختلف رو میخونید..احتمال قبولیتون در تمام گرایش ها افزایش پیدا میکنه..

معایب
1. نیازمند زمان بیشتر
2.فشار بیشتر...مطالعه دروس مختلف فشار بیشتری رو به دانشجوی کنکوری وارد میکنه
3. التزام و اجبار مطالعه دروسی که هیچ علاقه ای به اونا ندارین!!!

حالا چکار کنیم و چجوری بخونیم؟؟؟

پیشنهاد میکنم که دو یا سه گرایشی بخونید!

حتی اگه الزام دارید که صرفا یک گرایش خاص قبول شین..باز هم باید چن گرایشی بخونید..

علاوه بر آنچه در بالا ذکر شد، برای برنامه ریزی
1. ضریب دروس
2. میزان سختی هر درس در کنکورهای قبل رو
 باید در نظر داشته باشید

موفق و پیروز باشید


  • mnkj